استمرار قانون و حکومت

اسلام، شریعت خاتم و دین کامل الهى است و از اینرو، تا پایان جهان، پاسخگوى همه نیازهاى عقیدتى و اخلاقى و عملى انسان و تضمین کننده سعادت ابدى فردى و اجتماعى اوست و نیز گذشت که اسلام، مجموعه اى از عبادات و اخلاقیات محض نیست و علاوه بر آن، اصول نظام اجتماعى شایسته و شکل حکومت برتر را نیز عهده دار گشته است که بررسى اجمالى احکام گسترده اجتماعى اسلام، نشانگر توجه به فرد و جامعه، دنیا و آخرت، و به همه شؤون اساسى و ضرورى انسان مى باشد.

تشکیل حکومت براى اجراى قانون الهى، در زمان حیات پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم توسط شخص ایشان صورت گرفت و آن حضرت، علاوه بر ابلاغ و تبیین احکام و معارف دین و تعلیل و دفاع علمى از آنها، امور اجرایى جامعه اسلامى را نیز با ولایت و رهبرى اجتماعى خود بر عهده داشتند.

خداى سبحان، همان گونه که سمت تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت را به رسول خود عطا فرمود: «ویزکیهم ویعلمهم الکتاب والحکمة»1، ولایت و حکومت اجتماعى آن حضرت صلى الله علیه و آله و سلم را نیز با آیاتى مانند «النبى اولى بالمؤمنین من انفسهم»2 و «انما ولیکم الله ورسوله والذین امنوا الذین یقیمون الصلوة ویؤتون الزکوة وهم راکعون»3 تثبیت فرموده است و با فرمان «اطیعوا الله واطیعوا الرسول واولوالامر منکم»4 و «ما کان لمؤمن ولا مؤمنة اذا قضى الله ورسوله امرا ان یکون لهم الخیرة من امرهم ومن یعص الله ورسوله فقد ضل ضلالا مبینا»5 ، تخلف از احکام حکومتى و قضائى و مقررات و دستورهاى جزئى پیامبرصلى الله علیه و آله و سلم را همانند تخلف از قوانین کلى شریعت، گناه و معصیت مى شمارد و اطاعت از فرمان ایشان براى شرکت در جهاد را مانند فرمان خود در برپاسازى نماز و پرداخت زکات: «اقیموا الصلوة وءاتوا الزکوة»6 واجب ساخته است و اگر فرمان خدا در اطاعت از دستورهاى پیامبرصلى الله علیه و آله و سلم نمى بود، آن حضرت، هیچ ولایتى بر انسان هاى دیگر نداشتند.

آنچه خاتمیت اسلام را تضمین مى کند، دو چیز است; یکى استمرار قانون خدا و دیگرى استمرار اجراى آن توسط حکومت; که این دو، در وجود مستمر قرآن و عترت تحقق یافته است و رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم، این دو «ثقل» گرانقدر را براى امت اسلامى به ودیعت نهاد و درباره آن دو فرمود: «انى تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتى ولن یفترقا حتى یردا على الحوض»7 ; من دو وزنه وزین و استوار را در میان شما باقى مى گذارم; کتاب خدا و عترتم; و این دو متاع وزین، تا آنگاه که در قیامت، در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند، از یکدیگر جدا نخواهند شد.

وجود عترت طاهرین(علیهم السلام) و ضرورت تمسک به آن بزرگان مطهر، تنها از جهت تبیین و تفسیر قرآن و احکام الهى و تعلیل و دفاع علمى از آنها نیست، بلکه علاوه بر آن، به جهت تشکیل حکومت و اجراى حدود و قوانین اسلامى و اصلاح جامعه و هدایت انسان ها و نیز حراست از اسلام و مسلمین در برابر دشمنان داخلى و خارجى است.

عترت پیامبر که با وصف عصمت و طهارت، از رهبرى و ولایت مطلقه الهى برخوردار مى باشد، با خلافت بلاافصل على بن ابى طالب(علیه السلام) آغاز گردیده و تا زمان ظهور ولى عصر(عجل الله تعالى فرجه الشریف) و حکومت جهانى آن حضرت ادامه خواهد یافت.8

---------------------------------------------

1. آل عمران، آیه 164

2. احزاب، آیه 6

3. مائده، آیه 55

4. نساء، آیه 59

5. احزاب، آیه 36

6. بقره، آیه 110

7. بحار الانوار، ج 2، ص226، ح3

8. ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت، حضرت آیت الله جوادی آملی، ص 235 - 237



نظر

لینک ثابت - نوشته شده توسط سید در جمعه 91 خرداد 12 ساعت ساعت 2:1 صبح